Procesbegeleiding

De professionals van Innovatiewerkplaats hebben vele jaren ervaring in het begeleiden van creatieve processen. Hoe kom je tot de goede startvraag van een brainstorm, wie betrek je erbij, hoe kom je tot bijzondere en tegelijkertijd realistische oplossingen, hoe regel je de follow-up? In samenspraak met onze opdrachtgevers ontwerpen wij de creatieve sessie zodanig dat het resultaat optimaal is.

Wij werken met net zoveel plezier aan een enkele middagsessie om een probleem te kantelen en andere oplossingen te bedenken, als aan een project waarin we tijdens meerdere workshops met diverse groepen aan de slag gaan.

Een paar voorbeelden:

Design workshop

Welke trends zijn interessant om op in te spelen, hoe zou ons toekomstige product eruit kunnen zien? Vragen die we beantwoord hebben in een workshop van 1 dag. Een workshop die we meerdere keren uitgevoerd hebben in opdracht van ontwerpbureau GBO Innovation makers voor producenten van consumentenproducten. Vanzelfsprekend heeft zo’n opdracht een vertrouwelijk karakter en kunnen we hier nu niet aangeven om welk producten het gaat. Wel over hoe we het aangepakt hebben. We hebben markt- en technologische ontwikkelingen in kaart gebracht, we hebben een beschrijving gemaakt van de gebruikerstypen en hebben de IdeeCarrousel ingezet om nieuwe producten te bedenken en te visualiseren.

Door de aanpak van Innovatiewerkplaats halen we in één dag veel businesskansen boven water, hoeven wij ons geen zorgen te maken over het brainstormproces en kunnen wij ons focussen op de relatie met de opdrachtgever en op het ontwerpwerk tijdens de sessie. Dit proces is meerdere malen toegepast tot volle tevredenheid van diverse opdrachtgevers.

— Directeur Jacques Gramser van GBO Innovation makers

Workshop-reeks

Winkels en winkelcentra hebben het moeilijk en moeten op zoek naar nieuwe manieren om klanten te vinden en te binden. Het platform De Nieuwe Winkelstraat, met o.a. brancheorganisatie Inretail, wil retailers, vastgoedeigenaren, gemeenten en andere stakeholders ondersteunen in het ontwikkelen van nieuw beleid en concrete acties. Innovatiewerkplaats heeft in opdracht van Inretail inmiddels meer dan 60 workshops begeleid om retailers bewust te maken van kansen en te ondersteunen bij het bedenken van concrete acties. De workshops bestaan uit 2 avonden; de eerste avond om met elkaar de trends te vertalen naar business kansen en de tweede avond om voor de geselecteerde businesskansen een concreet actieplan te maken. Eventueel kan de tweede avond ook gebruikt worden om een verdienmodel te maken voor de nieuwe businesskans, aan de hand van het business model canvas.

De workshops van Innovatiewerkplaats zijn energiek en zetten de deelnemers aan tot actie. Geen blabla maar handen-uit-de-mouwen. De methodische aanpak helpt om een identieke aanpak aan te bieden aan onze leden en aan belanghebbenden bij elk winkelgebied.

— Marcel Evers, Manager Belangen & Beleid van Inretail

 

Heidagen

Het Eurosonic/Noorderslag muziekfestival in Groningen is niet meer weg te denken als trendsettend evenement, waar nieuwe internationale bands ontdekt worden en waar inkopers van zomerfestivals contracten afsluiten. Naast de vele optredens op vele podia in de stad is er ook een drukbezochte conferentie voor internationale muziekprofessionals en worden de nieuwste technologische snufjes op een beurs vertoond. Tijdens zgn. ‘heidagen’ begeleid Innovatiewerkplaats het management van Eurosonic/Noorderslag 2 maanden na het festival in het maken van plannen voor het volgende evenement. Dan worden de evaluaties van het voorbije evenement gecombineerd met trends en ontwikkelingen elders. Innovatiewerkplaats is de afgelopen 7 jaar vaste begeleider van de heidagen van Eurosonic/Noorderslag.

Ons managementteam kent veel dynamiek en toch slagen we er elke keer weer in om tijdens de heidagen gezamenlijk spijkers met koppen te slaan voor de toekomst!

— Directeur Dago Houben van stichting Noorderslag